Veelgestelde vragen aan NicO-Optiek

Is het druk in de winkel of kunt u ons niet bereiken? Misschien vindt u het antwoord op uw vraag al op deze site. We hebben de meeste vragen die ons gesteld worden, hier voor u verzameld en beantwoord. Heeft u nog andere vragen? Loop dan gerust bij ons binnen, we staan voor u klaar aan het Poldermeesterplein in Aalsmeer.

Brillen & zonnebrillen

Ik wil mijn ogen laten opmeten. Moet ik hiervoor een afspraak maken?

Ja, hiervoor moet u een afspraak maken. Wij nemen graag de tijd voor u om u persoonlijk en goed te kunnen adviseren. Voor het opmeten van ogen houden we anderhalf uur aan. Er is dan voldoende tijd voor de meting, het uitzoeken van een nieuw montuur en het geven van glasadvies. Mocht er iets niet in orde zijn met uw ogen dan verwijzen wij u door naar de oogarts. 

Ik heb een nieuwe bril besteld. Hoe gaat het dan verder?

Heeft u bij ons een nieuwe bril besteld, dan gaat dat als volgt:

  1. We bestellen eerst de glazen. Deze komen over het algemeen na 5 tot 14 werkdagen bij ons binnen.
  2. Dan maken we de bril waarbij soms de glazen nog geslepen moeten worden.
  3. 1 tot 2 weken na uw afspraak, ligt de bril voor u klaar. Sommige monturen vragen om meer aandacht en vakmanschap. In deze gevallen kan het zijn dat we meer tijd nodig hebben om uw bril te maken.
  4. Wij bellen u of sturen een WhatsApp-bericht dat de bril voor u klaar ligt.

U komt langs wanneer het u schikt. Hiervoor hoeft u geen afspraak te maken.

Ik heb een defect aan mij bril, kan ik zo langskomen?

U kunt altijd bij ons langskomen als er iets mankeert aan uw bril. Sowieso willen we de bril bij een defect graag even in de winkel zien om deze goed te kunnen beoordelen.

Bij kleine reparaties zoals een nieuw neusvleugeltje of een schroefje, zullen wij dit gelijk voor u repareren. Bij grotere reparaties waarbij we meer tijd nodig hebben of waarbij we misschien een onderdeel moeten bestellen, kunt u de bril achterlaten. Heeft u geen reservebril en kunt u niet zonder? Dan zoeken we naar een andere geschikte oplossing.

Ik heb voor mijn rijbewijsverlenging een oogonderzoek nodig, kan ik daarvoor zo binnenlopen?

Voor ieder oogonderzoek hebben wij tijd nodig. U moet daarom voor een oogonderzoek een afspraak met de opticien maken.

De huisarts heeft mij doorverwezen naar de opticien voor een oogdrukmeting, kan ik daarvoor zo langskomen?

Ja, voor een oogdrukmeting kunt u langskomen zonder afspraak. Dit is voor ons een kleine moeite en kan tussen bestaande afspraken door gedaan worden. Het kan wel zijn dat u even moet wachten totdat de opticien en de oogmeetruimte beschikbaar zijn.

Ik wil een montuur komen uitzoeken, moet ik daarvoor een afspraak maken?

Nee, voor het uitzoeken van een montuur kunt u altijd binnenlopen. Als u de bril wilt kopen, is daarvoor meestal wel een oogmeting nodig en glasadvies. Hiervoor is wel een afspraak met de opticien nodig. We kunnen dan voor u het uitgezochte montuur apart houden.

Welke merken brillen verkopen jullie?

De collectie brillen en zonnebrillen varieert regelmatig. Kom daarom langs in onze winkel om de actuele collectie te zien. Een overzicht van de merken waar wij mee werken, vindt u op de website.

Ik heb bij jullie een mooi montuur gevonden, kan daarvan ook een zonnebril gemaakt worden?

In veel monturen kunnen we ook zonneglazen zetten, ook zonneglazen die op de juiste sterkte gemaakt kunnen worden. Of dat ook mogelijk is met het montuur dat u gevonden heeft, kunnen we u vertellen als u even bij ons langskomt in de winkel.

Hoe kan ik mijn bril het beste schoonmaken?

U kunt de glazen het beste reinigen met een microvezeldoekje of met de brillenspray die u van ons krijgt bij de aanschaf van een nieuwe bril. U spuit de spray op de glazen en wrijft het uit met een schone katoenen doek. Gebruik liever geen papieren of brilreinigingsdoekjes, die kunnen krassen veroorzaken. Bij ernstige vervuiling kunt u de bril ook met (koud) water en milde handzeep reinigen. Stel de bril niet bloot aan extreme warmte, hierdoor kan de bril vervormen en kunnen de glazen onherstelbaar beschadigen.

NicO-Optiek - Veelgestelde vragen - brillen - lenzen - hooroplossingen - Aalsmeer - Kudelstaart

Lenzen

Ik draag nu een bril maar zou graag contactlenzen willen proberen, wat moet ik doen?

Voordat u contactlenzen gaat proberen, moet er eerst een meting en oogonderzoek uitgevoerd worden. Hiervoor kunt u een afspraak maken in de winkel of door ons even te bellen.

Hoe werkt het als ik lenzen wil gaan dragen?

Voordat u contactlenzen gaat proberen, moet er eerst een meting en oogonderzoek uitgevoerd worden. Hiervoor kunt u een afspraak maken in de winkel of door ons even te bellen.

Helpen jullie mij als ik lenzen ga uitproberen?

Jazeker. Als uit de meting en het oogonderzoek blijkt dat u lenzen kunt dragen, dan bestellen we eerst voor u een gratis setje proeflenzen. Vervolgens krijgt u een lenzeninstructie waarin we u uitleggen hoe u lenzen in en uit kunt doen en hoe de lenzen onderhouden moeten worden. Hiervoor wordt een afspraak ingepland.

Wat kan ik verwachten als ik bij jullie lenzen koop?

Wij verkopen lenzen op bestelling. Net zoals bij brillen zijn lenzen ook maatwerk. Als u lenzen bij ons afneemt, dan is dat inclusief de vloeistof, lenzenhouders, controleafspraken en vervanging bij schade of verlies.

Wat moet ik doen als ik een lens kwijt ben geraakt?

Dan kunt u ons bellen of kom langs in de winkel. Wij bestellen dan een losse lens voor u.

Er zit een scheurtje in mijn lens, wat moet ik doen?

Dan kunt u deze lens niet meer gebruiken. U kunt dan het beste ons bellen of even langskomen zodat wij een nieuwe lens voor u kunnen verzorgen.

Wat moet ik doen als ik denk dat er een lens onder mijn ooglid zit?

Dan kunt u direct bij ons langskomen. De contactlensspecialist kijkt dan met een speciale lamp in uw oog en zal u verder helpen en adviseren.

Ik ben een lens kwijt en twijfel of die in mijn oog zit, wat moet ik doen?

U kunt dan het beste even langskomen. De contactlensspecialist kijkt dan met een speciale lamp in uw oog om te kijken of de lens in het oog zit. Kunt u niet langskomen, neem dan contact met ons op.

Mijn lenzen zijn (bijna) op, wat moet ik doen?

Als uw lenzen bijna op zijn, laat het ons dan weten. We plannen dan een controle in en kunnen daarna nieuwe lenzen bestellen.

Vanaf welke leeftijd zijn lenzen mogelijk?

Het verschilt per persoon vanaf welke leeftijd lenzen gedragen kunnen worden. Omdat de lenzen en natuurlijk de ogen zelf zo kwetsbaar zijn, is het belangrijk dat de drager er voorzichtig en zorgvuldig mee om kan gaan. Wij gaan uit van de leeftijd van 12 jaar, maar overweegt u ook zelf of uw kind al toe is aan deze verantwoordelijkheid.

Hooroplossingen als hoortoestellen en gehoorbescherming

Ik wil een hoortest laten doen, moet ik hiervoor een afspraak maken?

Ja, hiervoor moet u een afspraak maken. De audicien werkt volgens planning. Hierdoor is er voldoende tijd en ruimte om u op de best mogelijke manier te helpen. Onze audicien werkt op maandag, dinsdag en woensdag en zaterdag om de week.

Wat kan ik verwachten bij de eerste afspraak?

Er zal een kennismaking en (medisch) vraaggesprek plaatsvinden waarna de audicien een gehoortest bij u afneemt. De audicien zal ook even in uw oren kijken om zo te beoordelen of u zonder problemen een hoortoestel kunt dragen. Deze afspraak bij de audicien duurt ongeveer 90 minuten. Het is wel belangrijk dat uw oren schoon zijn en zonder overtollig oorsmeer. Is dat niet het geval, dan moet u eerst langs de huisarts om uw oren uit te laten spuiten.

Als na de test blijkt dat ik hoortoestellen nodig heb, moet ik deze dan gelijk aanschaffen?

Nee, u hoeft niet gelijk over te gaan tot aanschaf van hoortoestellen. De audicien geeft u eerst hoortoestellen mee op proef. Die kunt u dan uitproberen om te ervaren of dit voor u de beste keus is. De proefperiode bedraagt meestal zo’n 8 weken.

Ik ben toe aan (nieuwe) hoortoestellen, kom ik in aanmerking voor een zorgvergoeding?

Vanuit de basisverzekering heeft u eenmaal per 5 jaar recht op 75% vergoeding van de totaalprijs. U zult wel zelf uw eigen risico moeten betalen. Vanuit de eventuele aanvullende verzekering wordt er soms nog meer vergoed. Dit is afhankelijk van hoe u verzekerd bent. Het type hoortoestel waar u voor in aanmerking komt, hangt af van uw persoonlijke behoefte, persoonlijke voorkeur en de verzekeringscategorie waar u onder valt. Dit wordt allemaal nader bepaald middels de hoortest, de vragenlijsten en het advies van de audicien. Wilt u weten welk bedrag van uw hoortoestel vergoed wordt? Check dit dan bij uw zorgverzekeraar.

Mijn hoortoestel doet het niet of niet goed, wat kan ik het beste doen?

U kunt dan het beste op maandag, dinsdag of woensdag langskomen. Op die dagen is de audicien aanwezig. Wij kijken dan of het direct te verhelpen is. Zo niet, dan maken we een afspraak voor u bij de audicien.

Het lukt mij niet om nieuwe filters te plaatsen, wat moet ik doen?

Komt u dan langs in de winkel. Het beste kan dat op maandag, dinsdag of woensdag. Wij helpen u dan graag met het onderhoud van uw hoortoestel.

Mijn hoortoestellen moeten anders worden afgesteld, wat moet ik doen?

In dat geval moet de audicien de instellingen veranderen. Dit kan alleen op afspraak.

Het bedienen van mijn hoortoestellen lukt niet meer via mijn mobiele telefoon. Wat moet ik doen?

U kunt dan zelf proberen uw telefoon helemaal uit en opnieuw aan te zetten. Dan moet u ook uw hoortoestellen uit en aanzetten. Hierdoor kan de verbinding weer hersteld worden. Lukt dit niet? Komt u dan langs in de winkel. Dit kan het beste op maandag, dinsdag of woensdag.

Mijn zoon of dochter heeft zwemdoppen nodig, hoe lang duurt het voordat deze klaar zijn?

Zwemdoppen maken wij zelf en kunnen binnen een aantal dagen al klaar zijn. U moet hiervoor wel een afspraak maken omdat we afdrukken van de oren moeten maken. Hiervoor is even tijd nodig en dit moet door de audicien of audiospecialist worden gedaan.

Ik moet voor mijn werk gehoorbescherming laten aanmeten, hoe gaat dit in zijn werk?

Hiervoor kunt u een afspraak maken met onze audicien of audiospecialist. We zullen een afdruk van uw oren maken en deze opsturen zodat er professionele gehoorbescherming op maat gemaakt wordt. De opties hiervoor bespreken we met u tijdens de afspraak. Vergeet niet het formulier van uw werkgever mee te nemen, dat hebben wij nodig om uw aanvraag te kunnen doen.

Ik heb begrepen dat er zoiets bestaat als slaapdoppen, wat moet ik me hierbij voorstellen?

Slaapdoppen worden net als gehoorbescherming op maat gemaakt. We maken daarvoor een afdruk van de oren. Deze doppen worden van speciaal vulkaniserend materiaal gemaakt zodat ze goed afsluiten en zacht genoeg zijn om op te liggen. Met slaapdoppen in hoort u overigens nog wel enigszins contactgeluiden. U kunt voor het aanmeten van slaapdoppen een afspraak maken bij de audicien of audiospecialist.

Overige vragen

Hoe maak ik een afspraak bij jullie?

U kunt altijd langskomen in de winkel tijdens de openingstijden. We maken dan ter plekke met u een afspraak. Wilt u ons bellen, dan kan dat ook op 0297-368000. Het kan zijn dat het erg druk is in de winkel waardoor we niet kunnen opnemen. Probeer het dan later opnieuw, of loop even bij ons binnen als dat kan.

Ik kan niet komen op de gemaakte afspraak, zijn hier kosten aan verbonden?

Vooralsnog zijn er geen kosten als het u niet lukt om op een gemaakte afspraak te komen. Wel vinden wij het fijn als u dit zo spoedig mogelijk aan ons doorgeeft.

Kan ik zomaar bij jullie binnenlopen?

Dat mag zeker! U kunt altijd bij ons langskomen voor vragen, het maken van afspraken, bestellingen doen of uw bestelling ophalen, het laten stellen en/of reinigen van een bril of voor advies.

Houd u er wel rekening mee dat de opticien en audicien werken volgens planning en daarom eigenlijk altijd bezig zullen zijn met of voor cliënten die een afspraak hebben gemaakt. Het kan daarom zijn dat u even zult moeten wachten tot er een moment is om u te helpen.

Ik kan jullie telefonisch niet bereiken.

Het kan zijn dat we druk bezig zijn met cliënten in de winkel. Daardoor kan het gebeuren dat we niet in de gelegenheid zijn de telefoon te beantwoorden. U kunt het dan het beste op een later tijdstip nog eens proberen. We kunnen zien wie er gebeld heeft en streven ernaar u terug te bellen wanneer dit lukt.

Welke garantie geven jullie op de brillen, lenzen of hoortoestellen?

De garantie die wij geven, zijn altijd de bepalingen volgens de geldende voorwaarden. Wat van toepassing is op uw bril, lenzen of hoortoestellen, kan dus verschillen. In de winkel kunnen we u hier meer over vertellen.

Is Nico de enige opticien in de winkel?

Nee. Ons team bestaat onder meer uit: 4 opticiens, 3 contactlensspecialisten, een audicien en assistenten. Elk is gekwalificeerd en ervaren en kan u met dezelfde persoonlijke aanpak en service helpen.

Wat is NUVO-gecertificeerd

Nuvo.nl = Nederlandse Unie van Optiekbedrijven

Wat is STAR-gecertificeerd

https://www.audicienregister.nl/over-star = StAr = Stichting Audicien Register

populaire merken bij NicO-Optiek

AF reflect eyewear
Alcon
Acuvue
Alpine
Bernafon
Calvin Klein
CooperVision
Dior
Dolce & Gababana
Dutz Eyewear
Le Parc
Liu Jo
Maui Jim
Nike
Noizezz
Oticon
Porsche Design
Starkey
Tavat
Unitron
Visionario
Widex